Har du brug for rådgivning?
Har du brug for rådgivning?
Vores chatrådgivning er målrettet dig, der er over 18 år og som er udsat for vold i nære relationer, eller dig, der er pårørende til nogen, som er udsat for vold.
Anonym rådgivning til dig, der er udsat for vold eller lever med følgerne af vold
Vold kan se ud på mange måder – den kan være fysisk, psykisk, seksuel, digital, materiel eller økonomisk. Uanset hvilken form for vold, du er eller har været udsat for, er vi her for at støtte dig.
Er du i tvivl, om du er udsat for vold, så kan du læse mere om de forskellige voldstyper her
Har du brug for en plads på et af vores krisecentre? Så tryk her
Chat med os hver onsdag fra 16-19
Chatten bliver faciliteret af en af LivaPeoples socialfaglige medarbejdere eller en frivillig rådgiver, der sidder klar til at lytte, støtte og hjælpe dig med at finde vejen videre. Vi møder dig der, hvor du er, og hjælper dig i dit tempo.
Er chatrådgivningen for dig?
Vi rådgiver dig, der er over 18 år og som er udsat for vold i nære relationer, eller dig, der er pårørende til nogen, som er udsat for vold. Vold i nære relationer kan være vold fra din partner eller fra en i din nærmeste familie. Denne form for vold opstår ofte over længere tid, og kan være svær at bryde ud af og svær at tale om. Ikke desto mindre gør den enorm skade på det menneske, som den går ud over. Vold kan også se ud på mange forskellige måder. Du kan læse mere om vores voldsdefinitioner her.
Hvordan kan du bruge chatrådgivningen?
Du behøver ikke at have et klart begreb af din egen situation, før du kontakter os. Vi kan hjælpe dig med at forstå voldens karakter, dine og andres reaktioner på volden, og hvordan du bliver fri af voldens spiral. Da vi er en chatrådgivning som kun har åbent tre timer om ugen, kan vi ikke tilbyde længere rådgivningsforløb. I stedet vil vi rådgive og støtte dig til at finde vej til det helt rigtige tilbud for dig, hvor du kan få langsigtet hjælp og støtte.
Har du brug for en at snakke med?
Mange oplever, at det er nemmere at fortælle om svære oplevelser på en chat. Derfor oplever vores rådgivere tit at blive fortalt om oplevelser, som aldrig før er blevet sagt højt. Det er helt okay og det kan være en god måde at starte med at få sat ord på sine oplevelser og følelser. Vi sidder klar til at lytte, men er dog ikke en terapeutisk chat. Vi kan svare på spørgsmål og give viden, og derudover vil du også opleve, at vi fokuserer på at rådgive dig til at finde den rette hjælp udenfor vores chat.
Hvem er vores rådgivere?
Vores rådgivere består af vores socialfaglige personale og frivillige. De fleste frivillige har færdiggjort en relevant uddannelse, og alle vores rådgivere modtager løbende undervisning og sparring i voldsfaglighed.
Chattens varighed
For at gøre plads til så mange som muligt på chatten, forsøger vi at holde alle vores samtaler under 60 minutter. Vi gør altid opmærksom på tiden før vi afslutter samtalen, så vi kan nå at runde af på god vis. Du er velkommen til at vende tilbage en anden onsdag, hvis du har brug for mere rådgivning. Husk blot på, at vi i øjeblikket ikke tilbyder længere rådgivningsforløb. Du kan derfor ikke være sikker på at chatte med samme rådgiver hver gang, og vi vil altid henvise til andre hjælpeinstanser for langsigtet hjælp.
Anonymitet og tavshedspligt
Vi ønsker at skabe et fortroligt rum, hvor du trygt kan fortælle om det, der fylder for dig. Derfor kan du skrive til os anonymt, hvilket vil sige, at du ikke behøver at opgive nogen personlige oplysninger. Vi har også tavshedspligt som betyder, at vi ikke fortæller om det, du skriver til os, til nogen uden for LivaPeople. Du vil indledningsvis blive spurgt om din alder, dit køn og hvilken region i landet, du kommer fra. Dette bruger vi udelukkende til at lave statistik over, hvem der henvender sig, og for at rådgiveren kan hjælpe dig bedst muligt.
Underretnings- og afværgepligt
Hvis vi vurderer, at et barn eller en ung under 18 år mistrives, eller hvis vi vurderer, at et voksent menneske er i livsfare, er vi forpligtet til at kontakte kommunen eller politiet om situationen. Da chatten er anonym, vil vi altid kun gøre dette i samarbejde med dig. Vi vil derfor altid gøre vores bedste for at skabe en dialog med dig om situationen. I disse tilfælde vil du kunne opleve, at vi spørger ind til personlige detaljer, som vil bryde med din anonymitet.
Klagevejledning
Alle, der har været i kontakt med LivaPeoples chatrådgivning, kan klage. Du kan eksempelvis klage, hvis du føler, at du er blevet behandlet dårligt af vores rådgivere, eller hvis vores rådgivning har været mangelfuld eller decideret forkert. Vi opfordrer til, at du fortæller os det med det samme, hvis du har en dårlig oplevelse i chatten. Så kan vi nemlig ændre på det undervejs. Hvis du alligevel ønsker at sende en klage, kan du sende til livashelter@livashelter.dk. Hvis du ønsker at forblive anonym, råder vi dig til at lave en anonym e-mailadresse til formålet.